مافيش ظلم تاني …مافيش خوف تاني

الجنوبي يا سيدي يشتهي أن يكون الذي لم يكنه يشتهي أن يلاقي أثنين : الحقيقه  و الأوجه الغائبه

الايام اللي بنقول عليها أيام الثوره يعني الفتره من 25 يناير الي 11فبراير كانت من المؤكد من أحلي أيام عاشها أي مصري و في نفس الوقت من أصعب الايام

صحينا لاقينا نفسنا قادرين نحلم … الحلم كان هجرنا من زمان و في لحظه واحده رجع لنا يا سلام اياميها أنا ماكنتش بنام كنت عايشه علي سحابه رجعتني للحلم القديم الحلم اللي كنت نسيته مع سبق الاصرار و الترصد و من اللحظات اللي خلت الدمعه تفر من عيني ( و انا في الغالب قلبي قاسي و سماويه) لما سمعت صوت نواره نجم علي الجزيره و هي بتقول: بشكر تونس مافيش ظلم تاني مافيش خوف تاني

جسمي كله قشعر يا خواتي و حسيت ان فعلا مش هيبقي في خوف تاني و لا ظلم و أنا كمان بشكر تونس لأني لما شوفت بوست علي فيس بوك  مكتوب عليه : أول رئيس عربي يرحل من غير تدخل عزائيل فهمت ان الباب اتفتح وان الحصان المتلجم ماحدش هيقدر يكتفه تاني …الحصان التونسي  خرج م البوكس و بعده كل الخيول الأصيله جرت علي طريق الحريه

يا فرحه ما تمت خدها الغراب و طار

ليه كده ايه الدراما ديه …لا هو كده أنا زعلان, زعلانه قوي قوي قوي لأن الحقيقه ان لسه في ظلم تاني و لسه في خوف

الجيش بيظلمنا و بيكهربنا و بيعذبنا و ده من أول يوم في المظاهرات و الشهود بداوء يكتروا قوي و لدرجه ان بقي مش ممكن ان الواحد يعمل مش شايف و يقول لا لا ده فلول النظام هي اللي عاوزه توقع بين الشعب و حبيب الشعب ,لا معلش ديه بقي حجه الخايب اللي مش عاوز يشوف اللي بيحصل قدامه  و يواجه الحقيقه…للأسف يا اخوانا احنا شعب يفضل يدور و شه عن اللي بيحصل عشان مش عاوز وجع دماغ و لا أنا غلطانه لو أنا غلطانه قولوا …انا هسمعكوا و هاخد برأيكوا

احنا شعب يفضل الاستقرار و الامان …سلملي ع الاستقرار هو احنا عمرنا شوفنا استقرار و لا عشنا ف أمان  أنا بصراحه عمري ماحسيت بالامان في بر مصر المحروسه

انا هحيلكوا الحكايه و انتوا بقي عقلوكوا ف راسكوا …تعرفوا خلاصكوا

الحكايه بدأت تبان ليله 25 فبرابر لما الجيش فض الاعتصام عند مجلس الوزرا بالعنف و جروا الناس و ضربوهم و كهربوهم و نواره نجم كانت واحده من اللي موجودين و لما سمعت انها موجوده قلت تمام كده هي هتتلكم و هتقول اللي حصل بس ما اتكلمتش و لا قالت أي حاجه و كتبت ورقه علي الفيس بوك تقول فيها ان الجيش اعتدي عليهم لكن علي المدونه بتاعتها ما قالتش حاجه …ليه ما قولتيش حاجه أنا بصراحه زعلت منك بس ما أخدتش علي خاطري قلت معلش ما فيهاش حاجه هي أكيد خايفه …خايفه …و فجأه رنت في وداني صرختها ع الجزيره و هي بتقول ما فيش ظلم تاني …ما فيش خوف تاني …ساعتها حسيت بالخزل و خيبه الأمل… تاني يوم  الحادثه ديه المجلس  الأعلي طلع علينا ببينانه الشهير بتاع رصيدنا لديكم يسمح … (اقري الخبر بالصوت و الصوره) و الناس سامحت و صدقت , أي و الله ماهو ده سلوا بلدنا و دايما نتضرب علي قفانا و بعدين نرجع نقول الطيب أحسن و يابخت من قدر و عفي و ضرب الحبيب زي أكل الزبيب يعني التراث الشعبي بسم الله ماشاءالله  تقولش حد مسلطه علينا

قصره… الناس سكت و عملت مش شايفه و كذبوا الكدبه علي نفسهم و صدقوها

يا دوبك السيد المحترم عصام شرف مسك الحكومه من هنا و عينك ماتشوف الا النور و الميدان اتفضي من هنا حاولوا كده يفضوه بشويه بلطجيه ماعرفوش قامت الشرطه العسكريه عملت مسرحيه فاشله و قالوا ان اللي في الميدان دول بلطجيه و اديلوه دخلوا ع العالم  مع البلطجيه اللي بصحيح و هاتك ضرب و هاتك اعتقالات و هاتك تعذيب في المتحف المصري سابقا ( الشهيربسلخانه الجيش حاليا) و طبعا الاعلام يطبل و يقول دول بلطجيه و دول بتوع مخدرات و دول بيمارسوا جنس جماعي ….الله الله الله …مش ده الكلام اللي كان بيتقال ع العيال بتوع 25 يناير و بعدين ع المعتصمين ف التحرير من بعد جمعه الغضب, أه نفس الكلام بس المره ديه الناس صدقت  أو كات عاوزه تصدق و تريح دماغها و قالت أحسن خلي الجيش يربيهم هههههههه الجيش يربيهم ههههه يا ادي النايبه يا خواتي بقي الناس طافحه الكوته عشان تربي عيالها و بعدين يجي الجيش  يربيهم يعني ماحدش عرف يربي عياله ف البلد ديه و لا ايه …يا حول الله يارب

البلوي المسيحه بقي مش ف الاعلام ماهو وسخ و احنا عارفينه وسخ و هو عارف نفسه انه وشخ …البلوي المسيحه في العيال بتوع ائتلاف الثوره لما طلعوا كده زي الحلوين الكتاكيت دول و قالوا لبابا الجيش أه يا بابا ابقي اقبض علي أي حد عاوز يعتصم والله العظيم قالوا المقال اهوه

هم مالهم هي البلد ديه كل واحد عامل فيها وصي ع التاني ليه هم مين عينهم وكيل ع العالم ما اللي عاوز يعتصم يعتصم ايش حشرهم …أنا بقي هقول حاجه و ازعلوا مني مش فارقه …الناس اللي اتقبض عليها يوم 9 مارس ذنبهم ف رقبه الائتلاف الرلز اللي اتبري من لسانه وقال ابقوا فضوا الاعتصام و الله ذنب الناس ديه ف رقبتهم و انا مش مسمحاهم و دعيت عليهم …أه هم السبب ادوا فرصه للجيش انه يعمل العمايل السواد اللي عملها و كمان من غير مايطلع يقول أسفين و لا أي حاجه خلاص بقي ما هو عنده تصريح من اللي بيتكلموا باسم الثوره …الكل بيستباحنا الكل الكل مافيش احترام و لا انسانيه …شويه عيال ما صدقوش نفسهم ان مجلس الوزرا و المجلس  التاني بيقعدقهم معاه …عيال تافهه أول ما المجلس الأعلي يقولهم تعالي يا حبيبي …رياله الائتلاف تسيح علي طول , لما انتوا مش قد السياسه بتحشوروا نفسكوا ليه في اللي مالوكش فيه

في ناس كتير اتقبض عليها يوم 9 مارس ناس كتير قوي و النديم موثق كل شهداتهم عشان ماحدش يجي يقول ده توقيع بين الشعب و حبيب الشعب اسمعوا اهوه بالصوت و الصوره رشا عزب الصحفيه اتقبض عليها و اتضربت و اتبهدلت (هحط الراوبط  كلها في أخر البوست) و الممثل علي صبحي نفس الحكايه و ناس تانيه كتيرى اتقبض عليهم برده بس رشا عزب و علي صبحي  حظهم كان أحسن من غيرهم لأنهم معروفين و ناس كتير طالبت بالافراج عنهم لكن في ناس اتحاكموا محاكم عسكريه و خدوا حبس بالخمس سنين  سبع سنين ,الناس ديه مستقبلها ضاع و ائتلاف الثوره عملهم ايه و لا حاجه دخل رأسه في كتافه و اتخرص و أنا كل يوم اقري الجرايد و أدخل ع الفيس بوك و اقول يا جدعان الحقوا الجيش طايح في خلق الله و لا حياه لمن تنادي لغايه ما قررت أكتب المدونه ديه لأني هطق من جناني يا خواتي مش قادره الجيش بيتصرف بطريقه اشبع و أشرس من أمن الدوله و الأمن المركزي  مع بعض لان الشعب لا يسمع لا يري لا يتكلم و خصوصا المثقفين …حبيابي دول بالندوات بتاعتهم …  أتكلموا يا مثقفينو أتكلموا … زهقنا بقي من الظلم زهقنا يا عالم يا هوه أصحوا أصحوا الثوره ضاعت و النظام البائد هو النظالم الحالي ما فيش حاجه اتغريت , أي نعم حسني مبارك اتخلع لكن الدكتاتوريه لسه صاغ سليم و المجلس الأعلي قايم بالواجب

انتوا عارفين ابونا الذي في المجلس الأعلي عمل ايه ف البنات اللي اتقبض عليهم يوم 9 مارس …عملوا عليهم كشف عذريه و قلعوهم ملط قدام الظباط ….في اب بيعمل في بناته كده …ده كان يبقي اب خسيس و قذر و كل الاديان تحكم عليه بالاعدام …ايه الوساخه ديه …و الناس لسه عاوزه استقرار …طاب ابقوا اتنيلوا و استقروا ف ظل الديكتاتوريه العسكريه القادمه باذن الله

تيار التجديد الاشتراكي (صفحه علي فيس بوك) و جامعه عين شمس و ناس كتير قوي اتنبح صوتها عشان المجلس الاعلي يتفضل و يفرج عن الفنان التشكيلي والطالب عمرو عيسى و النهارده اتفضل المجلس و وافق انهم يعيدوا محاكمته…فيهم الخير و الله ألف شكر ده أنا هوطي و أحب علي ايده و الله يا ابه المجلس هو ده العشم برده

نواره ننجم كتر خيرها شكرت جيشها حبيبها عالخبر الحلو ده ست نواره ليكي عندي خبر  : لسه فيه ظلم تاني …لسه في خوف تاني …عاوزه أطلب منك طلب و النبي يا ختي سايقه عليكي النبي  بطلي تلييف ف الجيش

أنا بقي مش عاجبني التشكرات للمجلس الأعلي هو باي حق يقبض ع الناس و بأي حق يقدم مدنيين لمحاكم عسكريه حتي لو كانوا فعلا بلطجيه هم مدنيين و من واجب المجتمع انه يقدمهم لمحاكم مدنيه و من حقهم كمواطنيين انهم يبقي معاهم دفاع و شهود مش يتحاكموا محاكم عسكريه من غير اي حضور للدفاع أو الشهود …حقها تتسمي محاكم هزليه مش محاكم عسكري , الناس اللي قاعده تتشكر للمجلس كل ما يتفضل و يمن و يبص علينا بصه كده و النبي يا جدعان انتوا هتودونا ف داهيه بشغل العبيد بتاعوا ده لو عندكوا حاجه عدله ابقو قولوها و لو ما عنكوش اتنيلوا اخرصوا و أهو بناقص

هسيبكوا دلوقت و راجعه مره تانيه  بالباقي  لأن  لسه فيه ناس كتير محبوسه علي حس البلطجيه بتوع التحرير هتكلم عنهم تاني و عاشر

شهاده رشا عزب

مدونه رشا عزب لأنها ما قدرتش تقول الشتايم ف الفبديو

شهاده علي صبحي و خصوصا خدوا بالكوا من حته المحاكم العسكريه

شهاده سلوي الحسيني جوده

العفو الدولية:الجيش المصري عذب نساء محتجات

هيومان رايتس ووتش» تطالب بوقف التعذيب ومحاكمة المدنيين عسكرياً في مصر

هذا المنشور نشر في Uncategorized. حفظ الرابط الثابت.

One Response to مافيش ظلم تاني …مافيش خوف تاني

  1. عمرو محمد كتب:

    بصراحه انا متفق تماما معاكي في كلامك وخاصه بما يخص موضوع الائتلاف
    بس انا عندى حاجه عاوز اقولهالك
    انا بحب الوثائق ودايما احب يكون كلامي موثق والموضوع عاجبنى جدا
    لكن … لانى بحب الوثائق انا بحثت ولقيت ان 7 من اصل 10 من الائتلاف من حزب الجبهه
    انا حقيقي مكنتش اعرف ان حزب الجبهه هوا اللى عامل الثوره
    ولا حتى الحركه الوطنيه للتغيير ولا شباب التلييف ولا زفت التيين ولا حتى التنين
    اصل انا تقريبا كنت موجود فى ثوره تانيه … طلع عين خالتى علشان الاقي نفسي مع عالم من البهايم
    لما الائتلاف طالب بحكومه تكنوقراطيه هما فضلو موجودين ليه …
    والله مش عايز اقولك غير انى اتمنى ان يكون فى تواصل ما بينا لانك اول حد الاقيه مقتنع بكلامى دا عموما
    amr_mohammed1@ymail.com دا الايميل بتاعي وربنا يوفقك

اترك رد

